Katedra Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego jest największym centrum badań w zakresie arabistyki i islamistyki w Polsce. Z początku arabistyka w Instytucie Orientalistycznym UW była połączona z pokrewnymi dziedzinami – turkologią i iranistyką. Dzięki staraniom J. Bielawskiego w 1964 roku została powołana Katedra Arabistyki, a co za tym idzie, arabistyka uzyskała samodzielny byt. Po licznych przekształceniach jednostka została ponownie przemianowana na Katedrę Arabistyki i Islamistyki w 2009 roku i obecnie jest jedną z trzech największych jednostek naukowych Wydziału Orientalistycznego UW.
Przy Katedrze działa największa biblioteka arabistyczno-islamoznawcza w Polsce, która gromadzi publikacje nie tylko z zakresu arabistyki i islamistyki, ale również pokrewnych specjalizacji orientalistycznych oraz nauk pomocniczych. Katedra prowadzi studia w zakresie arabistyki i islamistyki. Nabór odbywa się rokrocznie, a od roku 2007/2008 wprowadzony został podział na studia pierwszego i drugiego stopnia. W następnym roku rozpoczęto również nabór na studia niestacjonarne (wieczorowe) pierwszego stopnia. W Katedrze Arabistyki i Islamistyki studiują także doktoranci Wydziału Orientalistycznego UW, którzy prowadzą badania literaturoznawcze oraz językoznawcze z zakresu arabistyki i islamistyki.
Collections in this community
Recent Submissions
Mowa ciała: od jawnej do ukrytej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Świat arabski jest żywiołowy, jego mieszkańcy nie żałują gestów, ruchów i mimiki, przy pomocy których zwracają się nieustannie do otoczenia i rozmówców, dając upust emocjom. To zachowanie wynika z postawy ...„Czy możemy poprawiać i kształtować nasze ciała poprzez sport?” – ciało a sport w kulturze muzułmańskiej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Islam reguluje i normuje każdą sferę życia, zatem również dla wszelkiej aktywności związanej z szeroko rozumianym sportem muzułmanie starali się, i nadal starają, znaleźć podstawy w religii. Szukają ich poprzez ...Ciało w kulturze muzułmańskiej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Praca została podzielona na cztery umowne części, omawiające różne aspekty cielesności, chociaż większość artykułów trudno zamknąć w ramkach określonych kategorii. W pierwszej, zatytułowanej „Ciało w procesie ...Azja i Afryka: religie - kultury - języki
(Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski, 2013)Książka Azja i Afryka. Religie – kultury – języki jest publikacją zbiorową, o charakterze naukowym. Przedstawia dokonania najmłodszych badaczy, skupionych wokół Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego. W ...Flavorings in Context: Spices and Herbs in Medieval Near East
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)Throughout history, the approach towards imported spices varied from culture to culture. In medieval and early post-medieval Europe, where spices became an exotic object of temporary desire, they were often used unskillfully ...The Doctrine of muḫammisa according to Muslim Heresiography
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)The article presents the doctrine of muẖammisa according to Muslim heresiography. The muḫammisa is one of ġulāt groups. This term is applied to groups accused of exaggeration (ġuluww) in religion and has covered a lot of ...Al-Ǧāḥiẓ and ‘Abd al-Ǧabbār on the Necessity of Imamate. A Note on the Fate of Mu‘tazilite Political Ideas
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)The article is devoted to some aspects of the political theory of the eminent Arab thinker Al-Ǧāḥiẓ (d. 869), especially in the context of his influence on later generations of religious and political thinkers, in this ...The Grammatical Treatise Al-Mufaṣṣal fī ṣan‘at al-i‘rāb of Abū al-Qāsim az-Zamaḫšarī (Died 1144 A.D.) – a Masterpiece of Arab Grammar
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)Abū al-Qāsim az-Zamaḫšarī’s (1075–1144) grammatical treatise Al-Mufaṣṣal fī ṣan‘at al-i‘rāb is one of the main and most acknowledged philological masterpieces of the classical Arabic. The aim of this article is to shed ...Šawqī Ḍayf (1910–2005). Biography, Method, Bibliography
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)The Article contains a biography and full bibliography of an eminent Egyptian scholar in the field of literature and linguistics, Šawqī Ḍayf.A Bibliography of the Works of Professor Krystyna Skarżyńska-Bocheńska
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)The bibliography of the works of Professor Krystyna Skarżyńska-Bocheńska.The Ways of Expression of Cultural Norms in the Egyptian Dialect
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)In this paper I am going to present the ways in which the Egyptian dialect renders social norms, which will be illustrated by the examples of expressions regarding human- to-human interaction. This provides an outline of ...A Bibliography of the Works of Professor Danuta Madeyska
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)The bibliography of the works of Professor Danuta Madeyska.Professor Krystyna Skarżyńska-Bocheńska
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)Professor Danuta Madeyska
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)Sīrat al-Ǧāḥiẓ. Volume in Honour of Krystyna Skarżyńska-Bocheńska and Danuta Madeyska
(Rocznik Orientalistyczny, 2011)Volume in Honour of Prof. Krystyna Skarżyńska-Bocheńska and Prof. Danuta Madeyska, Department of Arabic and Islamic Studies, Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw.An Alternative Insight into the First Centuries of Islam on the Iberian Peninsula – Problems of Historiographic Sources Concerning the Early Islamic History of Al-Andalus
(Rocznik Orientalistyczny, 2012)The stream of historical revisionism within the Orientalist scholarship has offered in recent years a number of intriguing theories attempting to undermine some of the conventional concepts of the Arab-Muslim early history ...La Tunisie musulmane, pays à un riche passé chrétien et un présent tolérant
(Studia Arabistyczne i Islamistyczne, 1996)En avril 1996 le pape Jean Paul II a effectué une visite officielle en Tunisie. Après le Maroc, la Tunisie a été le deuxième pays de l’Afrique du Nord où s’est rendu le Souverain Pontife. Dans son discours devant le pape, ...Origins and reasons of the Gulf conflict of 1990/1991
(Studia Arabistyczne i Islamistyczne, 1996)The Gulf conflict of 1990/1991 was not an incidental event, but the climax in a long chain of events. The deeper causes have their historical, ideological, political, economic and psychological roots. In general, the causes ...Egypt’s Arabism: Aḥmad Ḥasan az-Zayyāt: From Islam’s Community to the wide Pan-Arab Nation in the 1930s and 1940s
(Studia Arabistyczne i Islamistyczne, 1996)Az-Zayyāt often felt strong supra-Arab Islamic community emotions in topical contemporary contexts and perpetuated themes about pristine classical Islam from the old pre-World War I type of political pan-Islamism in Egypt. ...Searching for the origins of things. On the ‘ilm al-awā’il in the culture of the Arabic Middle Ages
(Studia Arabistyczne i Islamistyczne, 1996)It is not certain, either, if knowledge of the origins was treated, in Arabic culture, as a separate branch of knowledge or as an element of history or adab literature. Works as Kitāb al-awā’il by Al-‘Askarī or Al-Wasā’il ...
No comments:
Post a Comment